۱۴۰۰ بهمن ۲۹, جمعه

بمناسبت یکمین سالگرد درگذشت زنده ياد اميراصلان افشار .


زنده ياد  امیر اصلان افشار قاسملو، از خانواده ای ديپلمات و نظامی در مراغه بدنيا آمده بود و در دورانی به نمایندگی از این شهر در مجلس شورای ملی حضور داشت. وی دیپلمات پیشین و رئیس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود (در سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۶۹) او همچنین سمت‌های دیپلماتیک متعددی چون سفیر ایران در اتریش، آمریکا و آلمان غربی را در کارنامه خود داشت ایشان همچنین از نوادگان نادر شاه بزرگ و از خاندان افشار بودند.

آقای افشار قاسملو تنها دیپلمات ایرانی است که در طول تاریخ ۶۱ ساله شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست این شورا رسیده است.

آخرین سمت ايشان در حکومت پهلوی، ریاست اداره کل تشریفات در سال‌های 13۵۶ تا ۵۷ بود.

جناب آقای افشار بيشتر زندگی روزهای آخر را در شهر نیس فرانسه میگذراند و در گفتگو های گوناگون به برخی گوشه های خاطرات خود از دوران پهلوی و وفاداری به نظام پادشانی وکارنامه و فعالیت‌های محمدرضا شاه پهلوی پرداخت. ايشان بارها درگفتگوهای راديو تلويزيونی وهمچنين در کتاب خودشان میگويند، شاهنشاه نيت بيرون رفت از ايران را نداشتند. نظرشان اين بود برای چندروزی گفتگو با پرزيدنت کارتر، به آمريکا بروند که با ترفند و حقه بازی آمريکایی ها ايشان را برای ديدار پرزيدنت انورسادات به مصر میفرستند واز آنجا به بعد سفير آمريکا اعلام میکند آمريکا مايل به پذيرش ايشان نيست. آمريکا به خمينی میدان میدهد و نظاميان ايران مانند تيمسار خسروداد و رحيمی اعدام میشوند. ديگر ماجرا ها تا به آنجا که شاهنشاه را با جراحی نادرست عمدی از بين میبرند.

 امیر اصلان افشار یکی از وفاداران به شاهنشاه اریامهر واز میهن پرستان، یکی از وفاداران و بزرگان این آب و خاک بودند که تا آخرین روز زندگانی شاهنشاه به ایشان وفادار ماندند.

. .در سن ۱۰۱ سالگی در 18 فوريه 2021 در فرانسه درگذشت.

يادش جاودان باد ...